| Leonardo Da Vinci'nin 1502 yılında Haliç için çizdiği ve 1952 yılında Topkapı Sarayı’nda bulunan mektupta bahsettiği köprü projesini hayata geçirmek için çalışmalar İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin önderliğinde hızla devam ediyor. Bu işin kapsamında karada 16 adet (Beyoğlu yakasında 9, Unkapanı yakasında 7 adet) Haliç’te ise 4 adet olmak üzere toplam 20 adet sondaj yapılmış ve projenin detayları bu sondajlar çerçevesinde tamamlanmıştır. |
Metro Haliç Geçiş Köprüsü’nün her bir ayağının altında bir kazık grubu olmak üzere bu gruplarda Unkapanı’ndan Beyoğlu’na doğru sırasıyla 5-5-9-9-4 gruplar halinde taşıyıcı kazıklar yer alacak. Haliç’in depremselliği, faylanma durumu, zemin koşulları, Haliç tabanı çamur tabakası dikkate alınarak yapılan analizler sonucunda dizayn edilen bu kazıkların her biri 4700 ton servis yüküne ve 9400 ton nihai yük değerine göre projelendirildi.
Haliçten genel bir görünüş |
Portekiz’de imal ettirilerek dört seferde Haliç’e getirilen 51 parça kazıklar teknik hazırlıkların tamamlanmasından sonra çakılmaya başlanmıştır. Yıllardır Istanbullular’ın başlamasını ve tamamlanmasını hasretle bekledikleri Haliç Metro Köprüsü için 27 Şubat 2010 tarihinde ilk kazık çakılmıştır.
Soilmec RT3/ST vince monte forekazık makinası dubanın üzerinde çalışırken |
Mevcut Unkapanı Köprüsü’nün ortalama 200 m. güneyinde inşa edilen Haliç Metro Geçiş Köprüsü için, dünyada ileri teknolojik köprülerde uygulanan “EĞİK ASKILI CABLE-STAYED” köprü sistemi seçildi. Bu sistemde; iki pilon (ana taşıyıcı ayak) bulunuyor. Köprü tabliyeleri kablolarla bu pilonlara asılarak taşınacak. Köprü pilonları: 55 m. yüksekliğinde olacak. Köprünün sudaki kısmında (pilonlar da dahil) toplam 4 ayak bulunacak.
Köprünün uzunluğu: 936 m. (deniz üzerindeki uzunluğu ise 460 m.) Ortası raylı sistem, iki kenarı yayaya açık bir köprü. Köprüde 1 adet istasyon bulunuyor. Bu istasyon, 8 vagonlu işleyişe uygun olarak 180 m. uzunluğunda tasarlandı. Çelik borular 800 ton kaldırma kapasiteli vinç ile denize indirilerek özel çekiç ile çakılmaktadır. Boruların hareketleri iki ayrı vinç ile taşınılarak sabitlenmektedir.
2 adet hafriyat dubası, 1 adet pompa dubası kurulmuştur.
Güvenlik teknesi ve çeşitli güçlerde römorklar görev yapmaktadır.
Ancak işin can damarı; köprünün barularının çakılması ve bu boruların forajı..Proje kapsamında 32 adet 2500 mm çapında 88 mt boyunda 230 ton ağırlığında ve 16 adet 1800 mm çapında 85 mt boyunda 120 ton ağırlığındaki kazıklar mevcuttur.Bütün kazıklar tek parça olarak çakılmaktadır. Bu kazıkların çakımı yapıldıktan sonra içlerinin -120 mt kotuna kadar kaya forajı yapılarak demir montajı ve beton döküm işleri yapılmaktadır. Denizde çakılacak bu kazıkların yanısıra, karada da 40 adet 2500 mm çapında boyları 40 ile 80 m arasında değişen forekazık uygulaması da yapılacaktır. 120 m. boyunda çakılan 2,5 m çaplı çelik boruların içlerinin temizlenmesi genel kabul görerek “reverse circulation” sistemiyle olabileceği konusunda herkes hemfikirken, SOILMEC ‘in efsaneleşmiş, vince monte RT3/ST model kazık makinasının kullanılması fikri ağırlık kazanmıştır.
Soilmec Yetkilileri RT3/ST izlerken |
Soilmec 120 m derinlik fikrine son derece muhafazakar bir şekilde tavır koymuş ve şu ana kadar RT3/ST ile yapılan en derin kazık uygulamasının 87 m olarak tescil edildiğini belirtmiştir. Ancak yapılan uzun görüşmeler neticesinde Soilmec ile 4x32 m boyunda kelly bar yapımı konusunda anlaşmıştır. Kelly bar nakliye sebebiyle 3 parça halinde sevkedilmiş ve SOILMEC teknisyenleri 2 hafta süren özel ve teknik çalışmaları neticesinde Haliç kıyısında parçaların kaynağı yapılmıştır. Sonrasında RT3/ST, duba üzerindeki vince monte edilerek kelly bar takılmıştır.
Gerek ana işveren, gerekse uygulama yapan UDI ve ALTERNATIF yetkilileri huzurunda ilk kazık uygulaması çalışması başlatılmış ve başarıyla tamamlanmıştır. Türk Zemin Sektörünün büyük bir başarısı olan 120 m uzunluğunda 2,5 m çapındaki kazıklarla ne kadar övünsek azdır. Bu önemli başarı dünya basınında da yer almış ve önümüzdeki aylar içinde makale olarak bilimsel dergilerde yer alacaktır. Bu başarıyı sağlayan UDI ve ALTERNATIF firmalarını bir kez daha tebrik ediyoruz.
Yorumlar
Yorum Gönder